- Mij verder ontwikkelen binnen 2D animatie - Ervaren hoe de opdrachten worden binnen gehaald - Zien hoe ze deze omzetten van concept tot film - Project aanpak; bestands-indeling, planning, teamgrootte, werkdruk, rolverdeling etc. - Connecties opbouwen - Mijn eigen beeldtaal verder ontwikkelen (handschrift) - Technische kennis verder ontwikkelen - Portfolio werk uitbreiden (graag een nuttig aandeel leveren)
Via AnimationLab intresse gewekt voor een interne Stage bij afstudeer project van Nina Gantz "Zaliger"
Deze stage zou ik dan aanvullen met een aantal studio bezoeken.
Van begin af aan duidelijk dat er tijdsdruk aanwezig zou zijn. Daarom al begonnen met bestuderen storyboards en stijl in de minor periode voor zo vlot mogelijke instroom.
Begonnen met stropdas shots
Gekozen als startshot wegens: - Groffe karakteristieke lijnvoering - Heel duidelijke opbouw nodig - Veel kleurwerking
* Nog nooit een totale, groter 2d project gehad in kleur, achtergrond etc. Van 3 lagen naar wel 30 gegaan in sommige shots. Achteraf erg blij daarom met keuze van de stropdassen eerst. Duik in het diepe leer je het meest van.
* Aanlevering was elke keer anders, soms keyframes soms een pdf of een storyboard. Veel geleerd over aanlevering, hoe te werken met anderen in 1 bestand. Belangrijk om overzichtelijk te zijn, duidelijke naamvoering, veel opslaan en backups.
* Was erg fijn dat ik ten alle tijden kritiek mocht geven. Echt gevoel dat ik nuttig heb bijgedragen aan de film.
Uiteindelijk een heel aantal shots geanimeerd of delen aan geanimeerd. (schorten bijv. ) Daarnaast veel gecleaned, geplanned en coloring. Coloring heb ik uiteindelijk echt heel veel invloed op gehad, veel meer diepte. Aan einde van het project daar bijna beter in dan Nina zelf.
* Best een aantal veranderingen plaatsgevonden in de film:
Maar ook veel veranderingen in kleur zoals tafels en overhemden. Per shot moest zo bepaald worden wat voor dat beeld het best uitkwam. Op een bijna illustratieve manier naar bewegend beeld leren kijken. Veel kritischer geworden. Standaard ligt nu veel hoger voor mezelf.
* Groot obstakel was een 2e stagair; - Leerproces - Afspraken - Planning (telkens opnieuw opvangen) - Controle (constant) - Frustratie - Verbeteren
Verbetering kleur:
Het dans-shot ging heel erg veel bloed, zweet en tranen in zitten. Op mijn schouders kwamen veel kleine animeerdingen, cleanen en kleur. We zijn in deze shots te werk gegaan met stukjes rotoscopie, 3d animatie en eigen aanvullingen. Jurken en schorten moesten bijvoorbeeld een stuk zwieriger worden.
De shots waren daarnaast ook erg lastig aangezien er al weinig tijd was, en er daarnaast ook erg veel druk lag op verbeteringen en controleren van de 3e stagair. Deze moest in de tijd gezien ook dingen kleuren van de dans shots, maar daar moest ik dan weer overheen.
Werkproces filmpje:
Over contact met een sound designer: * Sfeer (heel goed) bespreken * Eventuele instrumentatie * Data van aanlevering - aflevering * Muziek en foley geluid in apparte lagen
Voor mijn eigen afstudeer project:
- Niet bang zijn voor hoge lat - Belang van moving storyboard - Planning, heel veel planning - Duidelijke deadlines stellen - Stagaire duidelijk laten testen bij twijfel van kunnen - Sneller ingrijpen als dingen niet werken met stagaire, zo meer tijd voor vervangen - Ten alle tijden kritisch blijven tegenover je werk, lukt dit niet, sleep er 3en bij.
Nog 3 bezoeken gebracht aan animatoren:
#1 Joost Lieuwma, Utrecht. Waren bezig aan educatieve film voor jeugdzorg over pleeg gezinnen. - Kennis making Anime Studio Pro - Meegewerkt aan een shot lipsinc - Indruk werkplek en verdeling - Belang van netwerken - Indruk van achtergrond
#2 Studio Mosquito, Drunen Maakt kleine opdrachten en autonome film. Gevragen om stageplek maar had geen ruimte/werk genoeg voor een stagair - Indruk werkplek en werkwijze - Indruk van werving projecten en fondsen - Achteraf blijer met Zaliger
#3 Bezoek NIAF, Tilburg - Sjaak Rood en Evelien Lohbeck - Idee over projecten van moment - Fondswerving - Belang van een goede afstudeer film (kan veel werk naar je toe komen) - Mogelijkheden NIAF na afstuderen - Interessante tegenstelling "oudere garde animatoren" - nieuwe garde. (te merken aan site, werkwijze bijv)
Concept: Een ruimte in de school waar leerlingen langs lopen door een soort beveiligings camera. Deze gaat storen en geeft dan de "ware aard" van de leerlingen weer in 2d animatie.
De ruimte opdracht vind ik duidelijk een stukje lastiger gaan dan de karakter opdracht. Ik ben nog steeds bezig met het maken van een wereldje wat van heel laag standpunt met een camera kan bekeken worden. De structuren van bladeren en licht gaan een rol spelen, wellicht partical lichtjes.
Eerste test voor structuur krijgen d.m.v bumpmapping in een 2d uv-map.
Eerst ontstane plant, een poging tot een klaproos. Kleur van de bloem is nog niet defenitief hier.
Render zonder schaduwen en vrij flets licht. Ik ben bezig met zelfgemaakt gras maken aangezien de standaard die in maya zit niet de juiste 2d look had vergeleken wat ik wil. Uiteindelijk denk ik er misschien aan om het geheel wat schemerend te maken met wellicht een "vuurvliegje" die door de wereld gaat. De camera volgt/is dit.
Voor de lessen van Paul zijn we gaan schetsen op papier eerst voor karakters. Vanuit een voorwerp of vorm was een hulpmiddel hierbij. Ook had ik mijn dummy/oude dummies doorgespit naar bruikbare schetsen.
Meest potentiƫle schetsen:
Kaart: Hartenkoning/Kaartenmadam? Niet gekozen.
(tango) Dansende veiligheidsspeld en paperclip. Niet gekozen.
Suikerpotje, had veel potentieel en leek me voor mijn niveau te doen in Maya 3d. Tijdelijk geselecteerd karakter.
Euh tja, rare vogel. Niet vanuit voorwerp, maar ooit eens al deels ontstaan en nu tot karakter gevormd. Tweede potentieel karakter. Mijn twijfel was wel of dit voor mijn niveau te doen was in Maya, dus ook overleg met Henk was nodig. Maar de poging waard.
De volgende stap was dat we van onze gekozen karakters (suikerpotje en vogel dus) in echte materialen een 3d model moesten maken. Materiaal maakte verder niet uit. Het potje van klei, en de vogel van stof e.d.
Na ze in het echt te hebben gemaakt ging mijn voorkeur toch meer uit naar het vogel beest en hierin begonnen dit te modellen in Maya. Hier het resultaat tot nu toe, het is gerigged op de krullen na die moeten nog en dan het animeren natuurlijk.
Periode 4 is aangebroken, een periode vol Maya 3d, jawel. Deze periode word gedeeld in twee deelprojecten, ruimte en karakter. Ruimte: Experimentele opdracht waarin je zonder de gebruikelijke verhaal middelen moet pogen een verhaal te vertellen in 3D beeld uit Maya. Mijn uitgangspunt hierbinnen worden natuurlijke structuren en een "2D-look" pogen te maken. Dit gaat (hopelijk) gebeuren door middel van een kikker-perspectief in een stukje natuur.
Karakter: We moeten een vrij basic karakter ontwerpen en dat in Maya realiseren en laten acteren. Er zullen snel foto's en/of scans volgen van de eerste concept-tekeningen en wellicht probeersels.
Verder hebben we Henk als begeleiding natuurlijk en hiervoor zullen we ook updates gaan houden op een wiki. Volg hiervoor deze link:
En modeltekenen gaat natuurlijk gewoon door. Deze weblog hoort nu ook regelmatig geupdate te worden met ontdekkingen, verslagen en brouwsels in Maya. Maar hier dus binnenkort meer over.