dinsdag 14 april 2009

Periode 3 - Minor

Periode 3 was de minor illustratie.
Daar werd aandacht besteed aan een verhaal vertellen in stilstaand beeld (max 10), aan karakter-design, pictogrammen en aan een 3d illustratie.

Verhaal in beeld:
De opdracht was een gegeven verhaal verschrijven tot je eigen verhaal en daar dan een beeldverhaal van maken in maximaal 10 beelden.


Karakters (met eventueel schetsen ertussen):
Opdracht was uitwerken van de karakters. Dus Jaap, de sukkelhaan als hoofdpersoon op a1 groot, van voor en zijkant. En 3 subkarakters in verschillende technieken. Gebruikte technieken zijn computer/tablet-getekend, ecoline, collage (stuctuurgericht). Aangezien er maar 2 karakters in mijn eigenlijke verhaal zijn heb ik twee losse gerelateerde karakters uit mogen kiezen en uitwerken. Dit zijn geworden de burgemeester-haan en de oma van Jaap, die hem vroeger heeft opgevoed.



Pictogrammen:































Haan en Verboden te dromen.
Ook moesten we die integreren met een beeld uit de verhaal-serie.




















3d-illustratie:
Opdracht was een beeld te maken bij het verhaal waar we in het begin van uitgingen voor we eigen versie ervan moesten schrijven voor de verhaal-serie. Dit ging over jaap die het niet meer pikte omdat hij te diep in de problemen zat. Na schetsen kwam ik op twee idee stromen uit. De eerste is een gesmolten huis, het tweede "in de puree zitten" (letterlijk).

Tests voor gesmolten huis en "in de puree"



























Uiteindelijke shots:










































Modeltekenen

Modeltekenen over de afgelopen twee perioden:

Periode 1:


Periode 2:


Doel bij de volgende periode modeltekenen: Losser komen en meer experimenteren.

maandag 2 februari 2009

Periode 2

Nou ja mijn voornemen om dus mijn blog meer up te daten is vrijwel mislukt al. Maar toch hier nog wat spul van mijn 2e periode :)

Als eerst de 3d opdracht. Gemaakt in het programma Maya met als opdracht dat we vooral eigenlijk een sfeer neer moesten zetten in de vorm van een decor en belichting en daarin moest een blokje met bijpassende beweging, bewegen. Mijn blokje is er wel, alleen dan met een kleed erover als spook dus.



En dan natuurlijk nog de uiteindelijke stopmotion animatie.
Thema: De vier seizoenen.



Nu minorperiode begonnen : Illustratie :)
En misschien wel met het voornemen om zowaar meer te updaten, wie weet?

zaterdag 6 december 2008

Tijd geleden

Nou ondertussen is de 1e periode van AN 2 weer ten einde en we hebben ons al vollop gestort op periode 2, een 3d stopmotion animatie! Wij mochten dit jaar zowaar zelf groepjes vormen en als thema voor de gehele klas is de 4 jaargetijden.Wij hebben als uitgangspunt een eenzame dementerende man die de seizoenen vergeten is. En het zal zich afspelen vooral in een kamer. Meer ga ik er nog niet over loslaten voor nu.

Maar natuurlijk eerst nog mijn final versie van mijn animatie die omgedoopt is tot Mispoes.Excuses natuurlijk wel voor de *kuch* geweldige kwaliteit van Youtube.



En ook nog een testje vanuit de vrijdaglessen.
Opdracht was een karakter iets zwaars te laten tillen/verplaatsen. Als karakter had ik mijn versimpelde kat genomen.


Er zal soon denk ik wel meer stopmotion materiaal op komen duiken van deze periode :) Maar hier eerst een probeersel in de vrijdag lessen met een simpel draadpoppetje om beetje gewend te raken aan het idee van stopmotion animeren. Gemaakt door Janneke en mij, het volgende testje -->

maandag 29 september 2008

Softwarelessen

Hier een aantal filmpjes die we gemaakt hebben vooral in de software lessen. :)

Opdracht: Een karakter laten springen in achtergrond



Opdracht: Een karakter met een kloppende voor en achtergrond laten lopen.
(Loopje gemaakt in Beeld & Techniek lessen)



Opdracht: Rotoscopen van een filmpje tot een animatie.



Opdracht: Een "kijkdoos" maken in After Effects met daarin karakter, schaduw en een camera beweging.

zaterdag 13 september 2008

Nieuw jaar!

Nou de eerste update van jaar #2! En ik es proberen dit jaar de blog zowaar beter bij te houden. We zijn begonnen met tekenfilm *yay* Dus laat ik u voorstellen aan, Kat!

Het storyboard is af en we zijn op het moment bezig met het moving storyboarden. Ik had een klein testje in beweging gemaakt in Mirage/tvpaint om te oefenen en voor gebruik in het moving storyboard. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, denk dat hij langer moet stil staan na eerste sprong, maar er word aan gewerkt!

Binnekort meer, zoals de opdrachten voor de software les en die van de beeld & techniek lessen ^.^

maandag 26 mei 2008

Tussenstand

Nou deze week beoordelingen van project en Animatie.
Onderzoekslayout verbeterd en ingeleverd, hoort als het goed is vandaag opgemaakt te worden als boek. Ben erg benieuwd naar hoe het totaal eruit komt te zien!

Deze week afronding Project, presentatieruimte inrichten.
Het idee voor de presentatie is dat je als in een soort woonkamer weer het project bekijkt. Tafeltje met kleedje, dvdhoesje daarop, tv, wat beeldmateriaal wat we hebben gemaakt aan de muur. Wat huiselijk aangekleed enzo alsof je in een stukje Valkenstraat binnen ook zit.

Komende updates op weblog:
- Uiteindelijke versie persoonlijk stuk Animatie voor project
- Printscreen van layout onderzoekslessen
- Uitslagen van beoordelingen/assesment

maandag 19 mei 2008

zondag 20 april 2008

Animatie lessen

Hier de 2 filmpjes voor zover bij de animatie lessen op vrijdag.
Het zijn maar korte probeersels, maar wel leerzaam natuurlijk ^^

Filmpje 1 - Thema: Overgang maken



Filmpje 2 - Thema: Tijd
Hier ga ik nog wat aanpassingen in maken en nog even kijken wat er mis gegaan was bij het renderen, maar het idee is er :)

Fotos onderzoeklessen + verslag week 3

Vervolg vorige onderzoeksles en vorderingen voor week3.

Ik heb in de les mijn stappen besproken en ik loop nu dus een les achter wegens een zieke les. Maar dat komt goed, aangezien we straks de tijd hebben voor een inhaalsprong (de "vakantie")
In gesprek met de leraar ben ik in ieder geval met hem tot de conclusie gekomen dat ik op zoek moet naar de onderliggende gedachte. De fietscultuur van Nederland, die natuurlijk heel typisch is en in onze buurlanden bijvoorbeeld veel minder is.

Hier moet uiteindelijk een artikel uit komen van 1000 woorden en hiervoor heb ik 4 kantjes ofwel voor/achterkant van een a3tje te vullen door aanvulling van beeld. (fotomateriaal etc).

De volgende stap voor het onderzoek was aan de hand van bronnen een onderzoeksvraag en subvragen vast te stellen. Ik ben het internet opgegaan onder zoektermen als "nederlandse fietscultuur" en ben zo het een en het ander tegen gekomen. Onder andere een groot verslag over 100 jaar de nederlandse fietscultuur en haar geschiedenis en de site van die fietsersbond, met een klein archief over artikelen, verslagen maar ook meldpunten voor diefstal etc.

Belangrijkste bronnen:

- http://fietspadenstichting.nl/honderd%20jaar%20fietscultuur.pdf - 103 pagina lang verslag over 100 jaar fietsen in Nederland. 1850 tot 1950 Over het begin van de fietscultuur.
- http://www.fietsersbond.nl/urlsearchresults.asp?itemnumber=1 met o.a diefstalregister, slechte fietspaden meldpunt. En een databank rondom fietsen en artikelen etc.

Hierin gelezen te hebben en zoveel mogelijk opgepikte te hebben, ben ik op de volgende vragen gekomen:

Onderzoeksvraag :
Het autogebruik neemt toe, maar toch blijft de fietscultuur stabiel, hoe kan dit?

Subvragen:
- Waar komt de Nederlandse fietscultuur vandaan?
- Waarom juist in Nederland de fiets? (en inpact ervan)
- De fiets of de auto?
- De fiets als symbool?

Omdat ik een les achter loop heb ik besloten eerst deze vragen voor te leggen in de les en hier feedback op te krijgen. Want als deze vragen niet kloppen zou de volgende stap sonde van de tijd zijn. De volgende stap zou dan zijn om een primaire bron aan te boren, zoals de leraar het noemde. Wat inhoud dat we ook interviews kunnen gaan afleggen, observatie gaan doen en zo te gaan zoeken naar nog meer essentie en dieper liggende thema's.

-- Oh en de foto's van de wandeling van het onderzoek komen nog, wegens niet willen meewerken van blogspot op het moment (-.-) --