zondag 20 april 2008

Fotos onderzoeklessen + verslag week 3

Vervolg vorige onderzoeksles en vorderingen voor week3.

Ik heb in de les mijn stappen besproken en ik loop nu dus een les achter wegens een zieke les. Maar dat komt goed, aangezien we straks de tijd hebben voor een inhaalsprong (de "vakantie")
In gesprek met de leraar ben ik in ieder geval met hem tot de conclusie gekomen dat ik op zoek moet naar de onderliggende gedachte. De fietscultuur van Nederland, die natuurlijk heel typisch is en in onze buurlanden bijvoorbeeld veel minder is.

Hier moet uiteindelijk een artikel uit komen van 1000 woorden en hiervoor heb ik 4 kantjes ofwel voor/achterkant van een a3tje te vullen door aanvulling van beeld. (fotomateriaal etc).

De volgende stap voor het onderzoek was aan de hand van bronnen een onderzoeksvraag en subvragen vast te stellen. Ik ben het internet opgegaan onder zoektermen als "nederlandse fietscultuur" en ben zo het een en het ander tegen gekomen. Onder andere een groot verslag over 100 jaar de nederlandse fietscultuur en haar geschiedenis en de site van die fietsersbond, met een klein archief over artikelen, verslagen maar ook meldpunten voor diefstal etc.

Belangrijkste bronnen:

- http://fietspadenstichting.nl/honderd%20jaar%20fietscultuur.pdf - 103 pagina lang verslag over 100 jaar fietsen in Nederland. 1850 tot 1950 Over het begin van de fietscultuur.
- http://www.fietsersbond.nl/urlsearchresults.asp?itemnumber=1 met o.a diefstalregister, slechte fietspaden meldpunt. En een databank rondom fietsen en artikelen etc.

Hierin gelezen te hebben en zoveel mogelijk opgepikte te hebben, ben ik op de volgende vragen gekomen:

Onderzoeksvraag :
Het autogebruik neemt toe, maar toch blijft de fietscultuur stabiel, hoe kan dit?

Subvragen:
- Waar komt de Nederlandse fietscultuur vandaan?
- Waarom juist in Nederland de fiets? (en inpact ervan)
- De fiets of de auto?
- De fiets als symbool?

Omdat ik een les achter loop heb ik besloten eerst deze vragen voor te leggen in de les en hier feedback op te krijgen. Want als deze vragen niet kloppen zou de volgende stap sonde van de tijd zijn. De volgende stap zou dan zijn om een primaire bron aan te boren, zoals de leraar het noemde. Wat inhoud dat we ook interviews kunnen gaan afleggen, observatie gaan doen en zo te gaan zoeken naar nog meer essentie en dieper liggende thema's.

-- Oh en de foto's van de wandeling van het onderzoek komen nog, wegens niet willen meewerken van blogspot op het moment (-.-) --

Geen opmerkingen: