maandag 14 april 2008

Onderzoekslessen

Hier even wat verslaggeving van mijn bevindingen voor het vak Onderzoek, periode 4. Foto's volgen nog, hieruit moet ik nog selecteren.


Verslag Ondezoek week 1

In de les werd de opdracht uitgelegd en hebben we een mindweb gemaakt over de stad Breda. Dit om een persoonlijk thema vast te stellen met betrekking tot de stad en bij mij kwam dit uit op de chaos van fietsen rondom het station. Hiermee word ik dagelijks geconfronteerd en het verbaast mij dan ook wat er aan diversiteit staat en wat voor mensen hier dan bij hoorde.

Om te starten met het onderzoek zijn we met een algoritme (was van tevoren vastgelegd) vanaf het station vertrokken met het thema in gedachten. Ons ritme was 2e rechts, 1e rechts, 1e links, en dat telkens herhalen. Dit stuurde ons in een soort ovale ronde rondom ons vertrekpunt. Maar om bij het begin te beginnen, de voorkant van het station. Dit is een interessant uitgangspunt voor mijn onderzoek aangezien vanuit hier de fietsenstroom veel begint.
Ook de manier waarop fietsen gestald waren viel me op, staand, omgevallen, schuin tegen dingen aan en ook de manier van op slot zetten, mits ze op slot stonden.

Kenmerken die ik was tegengekomen over de gehele route:
- roest
- (soorten)fietstassen
- soorten sloten
- mandjes
- kleur(en) van de fiets
- reclame/stickers
- versieringen (denk aan nepplanten, slingers, rietjes om spaken)
- zadels met evt. hoesjes, of met gelkussentjes, heel of kapot.

Onze route was dus een soort eivorm waarbij we onder het spoor door gingen en weer uitkwamen bij de achterkant van het station. Op onze weg daarheen een stukje langs industrie, een fietspad en wat geslinger door een woonwijk waar de fietsen niet al te veel buiten stonden helaas. Pas toen we wederom aankwamen bij het station was er weer volop te bestuderen. Ik denk dan ook dat het station een geschiktere plek is om de mensen erbij te observeren en zo pogen verbanden te kunnen leggen tussen de fiets en hun eigenaar, want dit ontbrak me soms een beetje in de route. Behalve bij een fietster met een flink uitgedoste fiets die we toevallig ook in de woonwijk tegenkwamen (op bezoek ofzo).


Verslag onderzoek, week 2

Ziek, absoluut niet handig. (is het dat ooit?)
Maar ja, zitten is dan toch een essencieel ding van je dag, een ondergewaardeerd systeem wat je dagelijks nodig hebt. En dat gaat moeilijk tot niet als je van de dokter plat moet wegens rugproblemen en een zwaar gekneusd stuitje van een smak van de trap met een verhuisdoos.
Wel denk ik dat ik me beste kan richten dus op het gebied om het station, dit om mijn werkveld wat kleiner te maken maar toch een grote variatie te houden. Ik denk dat daar nog veel over mijn onderwerp te ontdekken valt.
Misschien door middel van observatie, gewapend met een camera.

Ook moeten we een onderzoeksvraag en subvragen formuleren over ons onderzoek en die moeten volgende week vaststaan. En we moeten 6 (?) bronnen vinden rondom ons onderwerp, wat misschien nog lastig kan worden. Hier dus in les eerst maar eens meer duidelijkheid over vragen.

Geen opmerkingen: